Frågor & Svar

Nedan följer en samling vanliga frågor och svar.


Vilka koordinatsystem kan jag använda?

RT90 2.5 Gon V, SWEREF99 TM och WGS84


Vilken filtyp måste mitt ledningsnät vara?

Ledningsägarmodulen kan hantera följande filtyper:
AutoCAD DXF (tidigare än version 15)
GML
ESRI Shape
Mapinfo TAB


Hur fungerar inställningen största tillåtna förändringen?

Provanalys

Om inställningen är satt till något annat än 1.0 kommer Ledningsägarmodulen kräva att man manuellt godkänner varje förändring för ett intresseområde. dvs. om inställningen är satt till 0.1 får max 10% av det initiala intresseområdet ha förändrats. Detta kan vara extra lurigt om du inte har ett tidigare intresseområde eftersom en förändring då alltid kommer vara 100%.
Vi rekommenderar starkt att denna inställning sätts till 1.0 för att undvika huvudvärk.


Hur stor buffertzon rekommenderar ni?

Vi rekommenderar att buffertzonen sätts till 35 meter som minimum.


Hur vet jag att mina intreseområden är korrekta?

För att se dina intresseområden kan du logga in på Ledningskollen som Ledningsägareadmin och kika under Områdes-menyn.


Jag hittar inga intresseområden i Ledningskollen

Dubbelkolla att ditt ledningsnät är angett i de accepterade filtyper och koordinatsystem som Ledningsägarmodulen stödjer. Kolla även dina modulinställningar och försäkra dig om att inställningarna Bekräfta nya intresseområden och Största tillåtna förändringen inte är påslagna.


Jag får mail om att min Ledningsägarmodul är inaktiv

Detta kan dels innebära problem med er driftmiljö, men också att Ledningsägarmodulen blir inaktiv. Vid installation bör man även starta ett s.k. schemalagt jobb som håller igång modulen. Läs mer om detta här under avsnittet Rekommendationer


Jag ser fel om Unauthorized i Ledningsägarmodulens loggfiler

Detta är oftast ett s.k. förväntat fel och är en konsekvens av att den användare som er Ledningsägarmodul använder blir utloggad ur Ledningskollen. Direkt efter att detta händer kommer modulen att logga in igen och fortsätta som vanligt. Om ni misstänker att modulen inte fungerar som det ska (och ni ser detta fel oftare än 20-30 minuter emellan felen) kontakt support för hjälp.


Hur vet jag att min Ledningsägarmodul är igång?

Om du loggar in på Ledningskollen så kan du hitta sidan Modulinställningar under menyn för Inställningar, från denna sida kan du klicka dig vidare till Modulstatus där du hittar information om när modulen senast loggade in i Ledningskollen.