Vanliga uppgifter

Nedan finns en förteckning över vanliga uppgifter i Ledningsägarmodulen och en beskrivning över hur man genomför dem.

Vad händer om jag startar om servern?

Om servern startas om måste man starta Ledningsägarmodulen igen. Det görs genom att med en webläsare gå till adressen där modulen är installerad.

Det förinställda värdet är: http://localhost/ledningsagarmodul

Hur gör jag backup?

Backup bör göras på Ledningsägarmodulens databas. Platsen för databasen är inställd vid installation, sparad som ConnectionString i Web.config.

Backup bör också göras på Ledningsägarmodulens fil-katalog. Det förinställda värdet är App_Data\Repository.

Hur vet jag att allt fungerar?

Först och främst skall det gå att komma till inloggningssidan för Ledningsägarmodulen, som skall se ut så här:

Ledningsägarmodulens inloggningssida
Figur 3 Ledningsägarmodulens inloggningssida

Det finns också en loggfil i modulens installationsbibliotek som heter Lemmy.log där man kan få information om hur applikationen mår.

Läs i konfigurations-filen för att ta reda på var loggningsfilen finns.

Ledningsägarmodul

Genom att logga in med användaruppgifterna i rollen Ledningsägare Admin i Ledningsägarmodulen kan man få en överblick över när Ledningsägarmodulen senast hämtade ärenden, inställningar och uppdaterade intresseområden. Man kan också se hur många ärenden som hanterats och vilka beslut som tagits om dessa.

Ledningskollen

Man kan också som Ledningsägare admin logga in i Ledningskollen och navigera till Modulinställningar och sedan Modulstatus. Där kan man se diagnostik på liknande sätt som i Ledningsägarmodulen.

Man kan också filtrera ärendelistan på vilka ärenden som hanterats av Ledningsägarmodulen, oavsett om dessa krävt manuell hantering eller inte.

Om inte Ledningsägarmodulen fungerar

Om du t.ex. inte kan komma till Ledningsägarmodulens loginsida eller upplever att ledningsägarmodulen inte gör det som den skall göra är det lämpligt genomföra följande:

  1. Kontrollera att webbapplikationen och Applicationpoolen för Ledningsägarmodulen är startad.
  2. Kontrollera att Applicationpoolens användare har de rättigheter till databas och filsystem som krävs.
  3. Kontrollera att loginuppgifterna till Ledningskollen är korrekta. Byt t.ex. lösenord för användaren som har rollen Ledningsägarmodul i Ledningskollen.
  4. Studera Lemmy.log och försök förstå vad felet kan vara.
  5. Om du fortfarande inte kan lösa problemet e-posta aktuella logfiler (lemmy.log) problembeskrivning och dina kontaktuppgifter till support@ledningskollen.se

Rekommendationer

Vi rekommenderar att ett schemalagt jobb skapas som anropar Ledningsägarmodulen regelbundet för att se till att applikationen hålls igång (och startas igen efter omstart). Detta jobb bör köras minst en gång var 15:e minut.

Jobbet kan till exempel göras med hjälp av wget och Scheduled Tasks. URL:en som skall anropas bör vara den samma som skrevs in i Module Web Site i Configuration Wizard.

Till exempel:

wget --spider -q http://localhost/modul/Default.aspx